חנות אונליין
077-8038596

האם לתאורה בבית יש יכולת להשפיע עלינו מבחינה פסיכולוגית?

התאורה בבית יוצרת אפקטים חזותיים, אך יש לה גם השפעות ביולוגיות ופסיכולוגיות, שיכולות להשפיע על בריאותם ורווחתם של בני האדם.

רבים נוטים להתאים תאורה לחללים השונים מבחינה פונקציונלית ועיצובית, אולם השפעותיה הביולוגיות של התאורה בחלל, ושל האור בכלל, מתבטאות במקצבי שינה, בקוגניציה וברווחה הכללית. היא יכולה לשפר את מצב הרוח, לשפר ביצועים קוגניטיביים כמו זמן תגובה ועוד, ואלו מרכיבים שחשוב לקחת בחשבון כאשר רוכשים גופי תאורה לבית.

 

שמירה על מנעד רגשות יציב

3 התכונות העיקריות של האור ביחס לצבע הן בהירות, רוויה וגוון.

הבהירות היא כמות האור שמפיץ גוף התאורה. מחקרים מצאו שאור בהיר וחזק מעצים רגשות, ואילו אור חלש ומעומעם שומר עליהם יציבים. זה עשוי להוביל לכך שאנשים יקבלו החלטות רציונאליות יותר באור חלש, ויהיה להם קל יותר להסכים עם בני השיח שלהם. מסיבה זו מומלץ לשלב דימרים וגופי תאורה שמפיצים אור חלש בחדר ההורים, באזור שבו בוחנים את חשבונות הבית או בפינת האוכל והסלון, שם נהוג לנהל שיחות עם בני הבית.

הרוויה היא עוצמת הצבע שגוף התאורה מפיץ. גוונים רוויים יותר עשויים להגביר את הרגשות, בעוד שצבעים פחות רוויים מסייעים להפחית את מינון הרגשות. המשחק ברוויה מתאפשר בגופי תאורה רבים, וניתן בעזרתו לשנות את עוצמת הצבע והאור שגוף התאורה מפיץ.

 

איך הצבע של התאורה משפיע עלינו?

מחקרים שונים מצאו שאור כחול או לבן הופך אותנו לאנרגטיים. כמו כן, האור הכחול עשוי להשפיע על דפוסי השינה מכיוון שהוא מדכא את הורמון השינה, מלטונין, ולכן לא מומלץ לשלב אותו בחדר השינה.

מכיוון שגלי המוח רגישים יותר לאור הכחול, הוא ממריץ אותנו ומסייע לנו לשמור על ערנות. מסיבה זו מומלץ לשלב אותו בחדרי עבודה לדוגמה.

לעומת זאת, גלי המוח רגישים הרבה פחות לאור האדום, הענברי, ומכיוון שהוא מעודד הפרשה של מלטונין, הוא יכול להוביל לשינה טובה יותר בלילה. שילוב של מנורת לילה עם אור אדום בחדר השינה מקדם שינה טובה ואף תורם לשיפור הקוגניציה והרווחה הכללית.

 

כיצד משפיע עלינו כיוון האור?

הכיוון שממנו מגיע מקור האור יכול לשנות חללים ולהשפיע על האופן שבו אנשים מרגישים במרחב.

גופי תאורה כמו תליונים שממוקמים מעל גובה העיניים יכולים לייצר תחושת איפוק וליצור אווירה רשמית יותר. מצד שני, תאורה שממוקמת מתחת לגובה העיניים יכולה ליצור תחושה של חשיבות אינדיבידואלית וליצור אווירה פחות רשמית.

 

איך משחק עם גופי התאורה תורם לתחושת הביטחון של הילדים בחלל?

רייצ'ל וסטיבן קפלן, פרופסורים לשעבר בפסיכולוגיה מאוניברסיטת מישיגן חקרו את הדרך שבה אנשים מגיבים לסביבתם. במחקר שפרסמו הופיעו ממצאים, שהצביעו על כך שהתאורה יכולה לסייע לנו להסתגל לסביבה ולגרום לה להיראות פחות מרתיעה או מאיימת.

הנתון הזה מעניין, במיוחד כאשר מיישמים אותו בחדרי ילדים שנוטים לסבול מפחדים, חלומות מבעיתים וחוסר ביטחון כללי לשהות לבד בחדר השינה.

בפועל, זה אומר ששימוש נכון בתאורה והדגשת אלמנטים חזותיים כמו תמונות, ציורים או בובה בחדר ילדים, יכולים לעורר תחושת ביטחון ונינוחות. ההמלצה היא לבחור באלמנט מוכר ואהוב על הילד ולהפוך אותו למוקד שמקנה לו ביטחון.

 

לסיכום,

אנו נוטים לייחס חשיבות רבה לגופי התאורה שאנו מעצבים איתם את הבית, אולם גם לגוון התאורה, לכיוון שממנו היא מאירה ולרמת הרוויה או הבהירות שלה יש השפעה מכרעת על איך שאנו מרגישים ומתפקדים. על מנת למצוא את האיזון הנכון כדאי להתייעץ עם יועץ תאורה ולתאר את אופי הפעילות בבית והצרכים השונים של בני הבית. התאמה נכונה של תאורה לחללים השונים תתרום לכל בני הבית לרווחה הכללית.

לקבלת ייעוץ תאורה, השאירו פרטים:

* אנא הכנס/י שם מלא
* אנא הכנס/י טלפון
לקבלת ייעוץ תאורה, השאירו פרטים:
אנא הכנס/י שם מלא
אנא הכנס/י טלפון
דרגו את האם לתאורה בבית יש יכולת להשפיע עלינו מבחינה פסיכולוגית?:
תודה על הדירוג, דירגת:
מדרגים: 2  ממוצע: 5
צרו קשר  077-8038596
השאירו פרטים:
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ